Vad är (not provided)?

Spårningsverktyg vet inte vilket sökord som användes när din webbplats hittades via en sökmotor. Google Analytics kallar dessa sökord för (not provided).

Varför finns (not provided)?

År 2011 slutade Google att låta sökordet skickas med i hänvisningsadress vid organiska (icke betalda) sökträffsklick. Spårningsverktyg som Google Analytics eller Adobe Analytics kan inte utläsa ur hänvisningsadressen (document.referrer).

Google gjorde detta för att göra Internet säkrare för individens personliga data.

Genom att kryptera söksträngen med HTTPS och inte skicka med sökordet i hänvisningsadressen omöjliggörs det för oseriösa aktörer att skrapa personlig data från serverloggar eller på öppna trådlösa nätverk.

Google Analytics 360 (tidigare Premium) och (not provided)

Googles sök-team är inte sammankopplade med Google Analytics-teamet.

Att köpa Google Analytics 360 (Premium) gör inte att du kan se (not provided) igen.

Varför är det värt att betala för Keyword Provider?

Keyword Provider hjälper dig att förstå din målgrupp och dina besökare.

I dag kan du bara veta hur mycket trafik du får från Googles obetalda sökresultat, inte vad de sökte på.

Du vet inte heller om din webbplats låg långt fram eller långt bak i sökresultatet.

Få tillbaka sökorden i Google Analytics

Installera Keyword Provider så kan du analysera sökord i Google Analytics

Senast ändrad:
2017-03-24
Ursprungligen publicerad:
2016-02-12
Skriven av:
David Jurelius