Vanliga frågor (FAQ)

Fick jag mer organisk trafik efter att ha installerat Keyword Provider?

Google Analytics startar en ny session så fort kampanjkällan har ändrats.

Keyword Provider skriver ofta ett nytt sökord, och därför ändras källan, och det blir fler sessioner.

Utan Keyword Provider
En användare söker på till exempel ”seo” och hamnar på en sida på royapp.se. Detta skulle visa sig som en session med (not provided)-sökord.

Användaren är inte nöjd, och backar till sökresultatsidan, gör om sökningen, och väljer ännu en sida på royapp.se.

Åter igen ser Google Analytics detta som ett (not provided)-sökord.

Trafikkällan är fortsatt (not provided) och sessionen förlängs med den nya sidan.

Med Keyword Provider
Om den andra sida kom från ett annat sökord skulle detta bli en ny session.

Om sida 1 var via ”seo”, men sida 2 kom av ”seo google analytics”, då har källan ändrats, och en ny organisk session skapas!

Det är anledningen till organisk trafik kan öka när du använder Keyword Provider.

Däremot bör de sessionerna bli kortare än de tidigare (not provided)-sessionerna

Varför ser jag fortfarande (not provided)?

Du gör två sökningar på Google: ”jag älskar data” och ”keywords är bäst”.

För ”jag älskar data”-sökningen klickar du på ett resultat, landar på målsidan och Keyword Provider har data för detta som skickas till Google Analytics.

Men för sökningen ”keywords är bäst”, som är en annan målsida, har inte Keyword Provider någon data. Varför?

Nyskapat Google Search Console-konto
På ett helt nytt konto, kan det ta en flera dagar innan data finns tillgängligt för sökordet och målsidan.

Innan datan är tillgänglig kommer inte något skickas till Google Analytics.

Datakvalitet och tillförlitlighet
Vi vill bara leverera sökord när vi är säkra på att sökordet rankade för rätt enhetstyp, Google-domän (språk) och målsida.

I stället för att leverera osäkra sökord, begränsar vi oss till att leverera uppskattningar av så hög kvalitet som möjligt. Vissa målsidor som endast rankar och enbart får sporadisk trafik kan det vara en alltför osäker uppskattning. Då väljer vi att inte leverera.

Fler frågor?

Fråga oss gärna på hello@royapp.cpom om det är något annat du undrar över.

Senast ändrad:
2017-03-24
Ursprungligen publicerad:
2016-02-12
Skriven av:
David Jurelius